Coraz bliżej do jednego z największych sprzedażowych wydarzeń roku, jakim są rzecz jasna świąteczne zakupy. W centrach handlowych i galeriach już od kilku dni kuszą nas wzrok promocyjne banery, oferujące atrakcyjne propozycję na bożonarodzeniowe oraz mikołajkowe prezenty.
Według badań wykonanych przez formę Deloitte, w bieżącym roku Polacy planują wydać na prezenty 36% świątecznego budżetu, co daje 547 zł. Na posiłki powędruje 34%, czyli 524 zł. Na spotkania ze znajomymi oraz podróże wydamy odpowiednio 126 zł oraz 324 zł. Łącznie podczas tegorocznych świąt Polacy wydarzą 1521 zł, czyli o 5% więcej niż w poprzednim roku.
Z przeprowadzonych analiz wynika, że najczęściej decydujemy się na zakupy „w ostatniej chwili”, przez co największy procent Polaków wybierze się na wycieczkę po centrach handlowych od 1 do 15 grudnia. Jedynie jedna czwarta ankietowanych osób postanowiła w listopadzie zaopatrzyć się w świąteczne zakupy, a jedna piąta planuje wydatki m.in. na świąteczne prezenty tuż przed Wigilią.
Ciekawie z kolei prezentuje się to, w jaki sposób decydujemy się na wybór prezentu. Z badań przeprowadzonych przez Deloitte wynika, że aż 40% osób ulega tzw. marketingowy szeptanemu i kupuje prezenty polecane przez rodzinę lub znajomych, zaś 36% nie utrudnia sobie życia i pyta znajomych wprost co chcieliby dostać.
Nieprzerwanie na przestrzeni lat najczęściej wręczanymi prezentami są perfumy, kosmetyki, czekoladki oraz książki. Nastolatki z kolei mogą spodziewać się pod choinką książek, czekoladek oraz gier komputerowych. Dzieci najprawdopodobniej dostaną zabawki konstrukcyjne, artystyczne, kreatywne oraz lalki i zabawki pluszowe.
Niezależnie czy to sklep czy galeria lub centrum handlowe coraz częściej jako metodę zapłaty wybieramy karty płatnicze. 66% Polaków zamierza za upominki zapłacić kartą. 53% wybierze możliwość zapłaty gotówką. Podobne pytanie zadano osobom planującym zakupy w sklepach internetowych, tam najczęściej udzielaną odpowiedzią była płatność kartą, a także cyfrowym portfelem. W obydwóch przypadkach mamy 40% wynik.
Na sam koniec dodajmy, że 69% ankietowanych ocenia ogólny poziom sytuacji gospodarczej w kraju na poziomie neutralnym lub zadowalającym. Nie mniej jednak, pomimo coraz to większej skłonności do wygodnych zakupów przez internet, możemy śmiało założyć, że centra handlowe i galeria w okresie przedświątecznym nie będą świecić pustkami.